Product was successfully added to your shopping cart.

Köpvillkor

Genom att genomföra ett köp på e-klok.se godkänner du våra köpvillkor. Läs mer om hur vi samlar in, använder och delar dina data i vår dataskyddspolicy och hur vi använder cookies och liknande teknologi.

Vid köp via telefon, e-post eller chatt skickas en bokningsbekräftelse med e-post.

Det är ditt ansvar att kontrollera att orderbekräftelsen stämmer. Vid felaktigheter är det ditt ansvar att kontakta e-klok.se snarast möjligt för att korrigera felen.

Lagerförd vara utlevereras normalt inom 48 timmar helgfria arbetsdagar, förutsatt att den finns på vårt centrallager. Du har normalt din order hos dig/ditt utlämningsställe inom 3-5 vardagar beroende var i landet du bor. Nyhet är leveransalternativet Express med 2-3 vardagar, när du önskar snabb leverans! Vid hög belastning kan leveranstiden komma att ändras. Detta kommer i så fall att meddelas på e-klok.se så att du som kund alltid ska veta vad som gäller när du gör din beställning. Du som kund har alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid en eventuell försening.

Vid lagerbrist eller om varan är en beställningsvara avgörs leveranstiden av tillgången hos våra leverantörer.

Villkor vid leverans till terminal eller hem

Det är kundens ansvar att hämta ut varorna från Schenkers terminal. Om kunden inte hämtar ut sina varor inom fyra dagar utgår det en lagerhyra och kunden kommer att debiteras för denna kostnad. Skulle varan returneras till e-klok.se på grund av utebliven upphämtning kommer även denna kostnad att debiteras på kunden.

Vid val av hemleverans där varorna inte kan levereras ut till kund och transportbolaget försökt nå kunden gällande sändningen utan att lyckas, gäller samma debitering som till terminal. Om kunden inte är hemma när Schenker levererar kommer kunden debiteras för en extra utkörningsavgift.

Leverans till ombud betyder ett Schenker ombud i närheten av dig, exempel ICA, Coop och OK/Q8.
- Här hittar du alla ombud

Hemleverans betyder att de levererar hem till din dörr, alternativ med eller utan avisering.

Leverans till terminal är till en Schenker-terminal i närheten av dig. Schenker erbjuder endast 27 terminaler runt om i Sverige, kontrollera avståndet till terminalen, det kan vara längre att åka till en terminal än till ett ombud.
- Här hittar du alla terminaler

OBS! Vill du ändra leveranssätt efter att varan är utskickad tar vi en extra hanteringsavgift på 350 kronor.

Beställningsvaror

Varor som vi inte lagerför beställs från våra leverantörers lager. Det medför att leveranstiden kan bli längre hos beställningsvaror än för lagerförda varor. Leveranstiden kan då bli upp till 14 dagar.

Installation

När tid har bokats och montören åkt ut till ett jobb som inte blir av på grund av att kunden inte är på plats, om inget annat är överenskommet. Det kallar vi för en Bomkörning, installatören har då rätt att fakturera kunden 2.500:-

Avbeställning av installation måste ske senast 24 timmar innan bokad tid. Om inget annat är överenskommet, kan kund bli debiterad 2.500:-

Vid installation av luft/luftvärmepump krävs en certifierad kyltekniker, läs mer under F-gasförordningen!

Vid köp av luftvärmepump utan installation kommer ingen luftvärmepump att lämnas ut, utan att kunden inkommit med installatörens namn och cert.nr.

Installation med ROT-avdrag

Vid köp av installation kan du använda rotavdraget på e-klok.se och vi ansöker om rotavdraget. Du som köpare måste står som ägare/delägare på fastigheten när köpet utförs. Vänligen ange följande vid din beställning:

  • Ditt personnummer
  • Fastighetsbeteckningen för den fastighet där arbetet ska utföras.

Här kan du läsa mer om Rotavdraget

Transportskador

Undersök din vara direkt när du tar emot den och säkerställ att varan fungerar tillfredsställande. Om du upptäcker en skada på kartongen/varan kan du be transportören att ta tillbaka varan direkt. Synlig fraktskada skall anmälas direkt till transportören vid mottagandet eller uthämtning av varan. Dold fraktskada skall anmälas till oss inom 3-dagar. Det är viktigt att du behåller allt emballage. Anmäls inte skadan till oss och fraktbolag utgår ingen ersättning.

Länk till transportskador.

Felexpedierad vara

Om du har fått en felexpedierad vara ska du inom 14 dagar kontakta oss. Om en vara är felexpedierad står vi för returfrakten.

Vi vill helst att produkten förpackas i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och med eventuella tillbehör. Kvitto eller faktura ska också medsändas. Även varor som följer på köpet ska självklart också returneras. Mindre varor levereras ofta med ytteremballage som skyddar original/produktförpackning. Vid eventuell retur bör då detta ytteremballage eller likvärdigt emballage användas. För att underlätta hanteringen ser vi gärna att du använder en blankett innan du skickar varan i retur till oss. Då hjälper vi dig att skicka varan till rätt plats och att du får en säker återbetalning.

Ångerrätt 14 dagar

Privatpersoner har enligt lag rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar, du måste själv bekosta returfrakten. Läs noga igenom våra villkor vid reklamation ångrande av köp här.

Om produkten har använts, är trasig, saknar originalförpackning eller på annat sätt inte kan säljas som ny kommer ett avdrag för värdeminskning enligt lag att göras på det belopp vi returnerar dig.

En hanteringsavgift på 150 kronor tillkommer om gods kommer i retur på grund av att det inte hämtats ut från ombud eller terminal och där kund ej skriftligen ångrat sitt köp till oss. Gäller endast vid ångrat köp, ej felaktig vara eller reklamation.

Ångerrätten av tjänst gäller 14 dagar från att avtalet ingåtts men upphör att gälla efter att installation slutförts på den köpta produkten, till exempel en värmepump.

Du ansvarar för returförsändelse

När du returnerar produkten via Posten sänder du som företagspaket, det vill säga med leverans till Svenska Värmepumpar AB, Kabelgatan 9, 43437 Kungsbacka och du står själv för returkostnaden. Märk sändningen med ditt ordernummer. OBS! Vi tar inte emot ombudspaket, de kommer att skickas tillbaka.

Spara inlämningskvittot – tänk på att du ansvarar för returförsändelse samt att varan skickas till rätt plats och att du får en säker återbetalning.

Återbetalning

I de fall konsumenten, på riktiga grunder, häver köpet återbetalar e-klok.se konsumenten inom 30 dagar förutsatt att alla kriterier för en godkänd reklamation är uppnådda.
Vid kortköp går återbetalning tillbaka till samma kreditkort. Vid direktbanksbetalning sker återbetalning till kontot anslutet till direktbanksbetalning. Vid postförskott ska kontonummer antecknas på blanketten för varuretursanmälan dit återbetalning kommer att ske.

Betalning

På e-klok.se kan du välja att betala med Visa, Mastercard, Faktura eller Delbetalning.

Bankkort/Kreditkort

Vi använder 3D Secure som är en global säkerhetsstandard utvecklad av Visa och Mastercard för internetbetalning.
Överföringen krypteras, vilket innebär att ingen obehörig kan komma åt dina kortuppgifter. Pengarna dras från ditt kort när du godkänner ordern.

Faktura

Vi erbjuder 30 dagars faktura från köptillfället. Om du köper med installation kan förfallodatumet att flyttas fram ifall det är längre väntetid än 30 dagar.

Delbetalning

Vi delbetalning via Wasa Kredit.

Förskottsbetalning

Betalning sker till vårt Bankgiro. Kom ihåg att uppge ditt ordernummer. Vi skickar din beställning när din betalning är registrerad på vårt konto och det tar cirka 3-5 bankdagar.

Vårt Bankgiro: 5538-1495

Betalningar utanför Sverige görs till:

VAT No SE559266804901
Bank: Swedbank

Kreditupplysning i kassan

När du väljer att hämta dina uppgifter i kassan utförs en kreditupplysning på det personnummer du fyllt i. Denna kreditupplysning påverkar inte din kreditvärdighet utan är endast till för att se vilka betalningsalternativ som kan erbjudas.

Garanti och Reklamation

Garantin på en produkt varierar beroende på tillverkaren. De flesta lämnar 5 års garanti om produkten köps med installation via oss. Observera att en del av tillverkarna har "servicekrav" för att garantin ska gälla. Detta står i sånt fall på produktsidan!

Annars gäller två års materialgaranti under förutsättning att värmepumpen är installerad av annan, ej av e-klok.se anlitad, ackrediterad installatör. Vid installation av ej ackrediterad installatör är alla garantianspråk förbrukade då detta är ett lagbrott.

Om du har fått en felktig vara och vill returnera eller byta ut den måste det anmälas till oss inom 14 dagar från det att du mottagit varan. Varan får heller ej vara använd/öppnad.

Särskilda undantag

e-klok.se 5-års helgaranti gäller ej för:

  1. Fel som uppstått på grund av yttre åverkan, felaktigt handhavande och ingrepp som utförts av ej ackrediterad installatör
  2. Skada som uppstått till följd av brand, vattenskada, åsknedslag, skadegörelse eller dylikt
  3. Skador genom stöld, förskingring, bedrägeri eller liknande förmögenhetsbrott
  4. Filterbyten, filterrengöring eller batteribyten i fjärrkontroll

Vid fall där en tekniker tillkallats och denne upptäcker att det rör sig om något av ovanstående fel, får kunden stå för teknikerns kostnader.

Dataskyddspolicy

Under dataskyddspolicy hittar du all information hur vi samlar in, använder, lagrar och delar personuppgifter. Vi på Svenska Värmepumpar AB vill att du som kund ska känna dig trygg med att lämna dina personuppgifter till oss.

Cookies

Vi använder cookies på e-klok.se som sparas på besökarens enhet, för att optimera och identifiera våra webbapplikationer för besökare och kunder. Du kan stänga av cookies i din webbläsare, funktionaliteten på vår hemsida då kan begränsas. Här kan du läsa om våra cookies.

Force Majeure

e-klok.se är inte ansvarigt för försenad prestation (inklusive leverans och garanti åtgärder) orsakad av omständighet utanför e-klok.se´s rimliga kontroll och är i så fall berättigad till tilläggstid för uppfyllelse av sina åtaganden.

Exempel på omständighet är:
Utan att utgöra fullständig förteckning – strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrof. Om sådan omständighet varar mer än två månader, äger vardera parten rätt att säga upp avtalet utan den andra har rätt att erhålla eller skyldighet att utge ersättning.

Tvist

Tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av dessa bestämmelser, skall parterna i första hand försöka lösa genom överenskommelse. Tvisten kan prövas av Allmänna reklamationsnämnden i den mån nämnden är behörig. Tvisten kan också prövas av tingsrätt.

Övrigt

  • På e-klok.se kan svenska företag, organisationer och privatpersoner handla
  • Samtliga priser på e-klok.se är i svenska kronor inklusive moms
  • Kunder som är under 18 år måste ha målsmans tillstånd för att beställa varor från e-klok.se
  • All försäljning via e-klok.se sker enligt konsumentköplagen 1990:932,e-handelslagen 2002:562 och distans- och hemförsäljningslagen 2005:59

Mer information finns på konsumentverkets hemsida.